O knihách a všeličom inom

 

30. júla, cca 21:00 stredoeurópskeho času. Jeden by čakal príjemný letný večer, čo sa prehupne do nádherne teplej letnej noci. Vonku zatiaľ mrholí niečo fest mrazivé a aj mačka sa radšej otočila vo vchodových dverách a zaliezla do svojho pelechu v pivnici. Záletný susedin kocúr zostane na ocot. Dnes určite.

Tiež mám dnes chuť urobiť niečo neobvyklé. Povedzme vyjadriť sa k Twilightu (počasie, ty za to môžeš!!!). Upozorňujem, že sa mu budem venovať pekne zoširoka, tak pokiaľ nemáte toľko času ako nespiaci a nestarnúci upír, pouvažujte, či sa vám oplatí čítať ďalej 😛

Knihy sú skvelá vec. Čítanie úžasná záľuba. A to, že si čitateľ pri čítaní vytvorí na knihu vlastný názor, to je potrebný zlozvyk. Kamarátka na legendu menom Edgar Allan Poe nedá dopustiť. Murders in the Rue Morgue má rada takmer rovnako ako nakupovanie kozmetiky. Kto by bol povedal, že spolužiačke s dlhými havraními vlasmi, ankhom na krku a záľubou v hororovom žánri ten istý Edgar nesadne? Takže koľko čitateľov, toľko chutí a hlavne – zdanie klame.

 xxx

Myslela som, že súmračný ošiaľ zasiahne len slečny okolo 14 a hľa – aj ich mamy sa začítali. A tak som sa začítala aj ja. Príbehy mám rada a zaujímalo ma, čo je práve na tomto také skvelé. Bez hanby priznávam, že som neutrpela nijakú ujmu na zdraví a prečítala všetky diely pomerne rýchlo (to bolo v dobe, keď sa ešte posledný diel dal zohnať v knižnici, lebo všetci čítali ešte len prvý :D). Chcela som si urobiť vlastný názor. Podarilo sa. Po zaklapnutí štvrtej knihy som si uvedomila, že čítanie mi šlo tak svižne akurát vďaka veľkosti písma a nulovej potrebe uvažovať nad v knihe prezentovanými myšlienkami. Svet sa nijako nezmenil…

…len ja som mala chuť vyliezť na slniečko, zabehnúť na zmrzlinu a gratulovať si, že sa môžem v noci pokojne vyspať bez toho, aby mi niekto dýchal na krk, kým som v ríši snov. Pardón, nedýchal. To Eduard nevie. Zomrel už pred nejakým tým časom. Čo to tá hlavná hrdinka vlastne má? Rátajme spolu: minimum priateľov, chronickú otravnú nešikovnosť, zapadnuté miesto bydliska s mizerným počasím (slnko svieti očividne len na požiadanie keď mu Eduard vystaví svoju hruď), žiadne poriadne plány do budúcna a môj osobný top – ublížený výraz. Gŕŕŕ, všetci jej tak kruto ubližujú, až mám chuť pridať sa a ukázať im, ako sa to robí poriadne.

Že som na niečo fest dôležité zabudla? Večná láska? Ako by som… skrátka som im to nezožrala. Možno ak by Bella zostala posledná živá slečna na planéte, pochopím, že ju páni E. a J. tak adorujú. Chýbalo mi toho medzi nimi troma toho veľa: iskrenie, troška flirtu, strach (hej, dievča, keby mi upír povie, že neodolateľne voniam, tak utekám kadeľahšie), nedôvera… Jediné, čo šlo chalanom, bola žiarlivosť a jediné, v čom u mňa Bella ako-tak uspela, bolo, že využila príležitosť a odskúšala oboch ponúkaných ctiteľov 😛

 xxx

V najlepšom treba zastaviť a hoci viem, že vo vymenúvaní vecí, čo ma štvú a štvali na Twilight ságe som sa ešte ani nerozbehla, končím. Myslím, že táto prezentovaná vzorka pocitov pre predstavu bohato stačila. Ak náhodou nie, google vám priam s radosťou vypľuje obrovské množstvo anti-twilightového materiálu. A ak som vás strašne naštvala, tiež hľadajte utešenie tam, google vám s nezmenenou radosťou vyhľadá dáky balzam pre dušu v podobe obhajoby všetkých škrípucich miest, do ktorých sa vkuse niekto neprávom naváža.

Možno som len príliš rozmaznaný čitateľ. Chcem tak vnútorne dokonale rozporuplné postavy, aké tvorí sai King, jemne inteligentný humor pána Pratchetta, fantastický svet J.R.R.T.-ho, a nech zbytočne nechodím ďaleko za hranice, tak ženské hrdinky z pera Pavelkovej alebo Neomillnerovej, Čapkovskú utópiu a Červenákových hrdinov, ktorí síce vedia, kde je ich miesto v dejinách, ale nemienia sa s ním len tak ľahko uspokojiť!

Spolusediaca lúska povinné čítanie, lámačka mužských sŕdc v poslednej lavici niečo z evitapress, chalan sediaci predo mnou dáku bližšie neurčenú mangu (nedovidím na názov)… a ja? Aktuálne si dlhé chvíle v škole&dopravných prostriedkoch spríjemňujem Conanom nelítostným a potajomky snívam, že jeho autor sa na najbližšom cone zľutuje a venuje mi doňho autogram.

 xxx

Začala som Troma pátračmi, ktorých som nútila čítať všetkých rodinných príslušníkov nahlas, kým som písmenká zo šlabikára nespoznala sama. Potom prečítala všetko, čo bolo v mizernom výbere domovskej knižnice určené pre moju vekovú kategóriu. Od rozprávok som sa dostala k neuveriteľne starým dievčenským románom á la socializmus, pokračovala kradnutím sestriných love story, čo mali na obálke vždy dajakého Jamesa oblápajúceho Henriettu okolo pása a všetko im muselo viať vo vetre, inak by to nebolo ono. Objavila som klasickú fantasy, humornú fantasy, sci-fi, horor… a dostala sa až k Twilightu. Nezostanem pri ňom, pretože sme si skrátka nesadli a ja vidím, čo všetko ešte môžem mať. Aby bolo s čím porovnávať. Aby som si to odžila (prípadne užila). Aby som si urobila názor, ktorý vôbec nikoho iného nemusí zaujímať. Vyznávam idealistické presvedčenie, že všetky tie príbehy, čo boli kedy napísané, skrátka čakajú len a len na mňa. Snáď moje presvedčenie zdieľate… a dúfam, že twilight pozitívne dámy&slečny budú aspoň pokračovať v čítani. Martinus mi krásne nahral do karát, keď dal ako bonus ku kompletnej štvordielnej súmračnej sérii Žihadlá Guillerma del Tora 😀

xxx

P.S.: Akékoľvek názory vrelo vítané. A že čítate aj péesky, získavate odmenu v podobe prekliku na istého odvážneho chalana, ktorý sa rozhodol prečítať celý Twilight a rozobrať ho pekne kapitolu po kapitole… 

Obrázky: net

~ by eskarine on 30/07/2011.

Leave a Reply

 
